Frågor och svar
ID-Skydd
Hur spärrar jag min identitet?
Om någon brukat din identitet och vill ha hjälp så gör du en anmälan via formuläret på hemsidan. Våra medarbetare kommer hjälpa dig att gå igenom vad som bör spärras och hjälper dig med situationen samt utföra spärr på det som behövs
Har jag möjlighet att spärra även om jag inte har registrerat mina handlingar?
Vi gör så gott vi kan utifrån förutsättningarna efter policy från din mobiloperatör eller kortutställare. Om vi inte har något referensnummer så som de fyra sista siffrorna på ditt förlorade kort, kan din kortutställare neka spärrningen
Vad hjälper ni mig med vid en ID-kapning?
Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av en avdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din identitet.
Skulle vår avdelning som hjälper dig inte lyckas bestrida och hjälpa dig får du juridiskt stöd i vissa fall enligt allmänna villkor för tjänst.
Klagomål
Det viktigaste för oss är våra kunder. Därför är är det viktigt att få veta om du är missnöjd med oss. Vårt mål är att bemöta alla åsikter och synpunkter så fort som möjligt. Vi ber dig därför att i första hand ta kontakt med vår kundservice på info@riksskydd.se
Är du fortfarande missnöjd efter att ha varit i kontakt med vår kundservice ber vi dig kontakta vår klagomålsansvarige på: info@riksskydd.se. Skulle du efter kontakten med oss ändå vara missnöjd, kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden eller få frågan prövad i allmän domstol.
ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN
Box 174
101 23 Stockholm
Allmänt
Hur aktiverar jag autogiro?
Kontakta kundservice så hjälper vi dig eller skriv ut och skicka in Autogiro-blanketten som finns under Blanketter.
Jag har registrerat mitt mobilnummer eller fastnätsnummer hos NIX – varför ringer ni?
a) Vi matchar regelbundet alla telefonnummer mot NIX-registret. Enligt lag får vi lov att spara ett telefonnummer i två månader innan vi gör nästa matchning. Det betyder att om du har nixat dig precis dagen efter att vi har gjort en matchning mot NIX-registret, kommer ditt nummer att finnas kvar i vårt register i max två månader. Ditt telefonnummer kommer automatiskt att tas bort vid nästa matchning mot NIX.
Har jag rätt att ångra mitt köp?
Enligt Distansavtalslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dagen avtalet ingicks. Skulle du ångra dig inom denna tid kontaktar via vårt kontaktformulär. Har du då redan betalat tjänsten betalar vi tillbaka hela beloppet.
Kan jag betala årsvis?
Kontakta oss så hjälper vi dig.
Bli kontaktad
Skriv in dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig.